Puheenjohtajan terveiset 8-2024

Hyvät kansallisseuralaiset

Pitkä ja hieno suvi alkaa olla lopuillaan. Päivä on jo selvästi lyhentynyt ja orastavia syksyn tulon merkkejä on havaittavissa, vaikka päivät ovat olleet lämpimiä. Paljon on tapahtunut kesän aikana.

Kokoomus voitti kesäkuussa europarlamenttivaalit saaden läpi neljä edustajaa. He kaikki nousivat tärkeisiin tehtäviin europarlamentissa. Kaikki valiokuntanimitykset toteutuivat Kokoomuksen eurooppalaisen puolueen Euroopan kansanpuolueen esitysten mukaisesti. Valtuuskuntapaikat parlamentti vahvistaa lopullisesti syyskuussa.

Tampereen puoluekokous onnistui

Kesäkuun puolivälissä Tampereella pidetystä puoluekokouksesta jäi erittäin hyvä mieli. Paikalla oli tuhatkunta aktiivia eri puolilta Suomea. Tunnelma kokousviikonlopun aikana oli käsin kosketeltavan lämmin. Julkisuudessa Kokoomuksesta ja kokoomuslaisista on luotu kuvaa kylminä ja kovina. Puoluekokouksessa väki taas näytti, että todellisuudessa olemme aivan muunlaisia.

Olen jo aiemminkin ollut sitä mieltä, että jokaisen kokoomuslaisen kannattaa lähteä puoluekokoukseen. Ryhmäytymisen ohella se on tärkeä vaikuttamisen paikka, kun nytkin siellä valittiin puolueen puheenjohtajisto. Petteri Orpon jatko puheenjohtajana oli selvä, kun hänet valittiin yksimielisesti ilman vastaehdokkaita. Heikki Autto valittiin hyvin selvin numeroin jatkamaan puoluevaltuuston johdossa.

Varapuheenjohtajien vaali olikin sitten todellinen jännitysnäytelmä. Antti Häkkänen ja Anna-Kaisa Ikonen valittiin selvin luvuin, mutta uudeksi varapuheenjohtajaksi valittu Karoliina Partanen valittiin vain 0,4 äänen erolla. Se osoittaa, että jokaisen äänivaltaisen edustajan äänellä on merkitystä. Tuo alle yhden äänen ero selittyy sillä, että paikalla oli äänivaltaisena muutama edustaja, jolla oli käytössään 0,2 ääntä.

Kannaltamme tärkeä valinta oli se, että minut valittiin Varsinais-Suomen Kokoomuksen esityksen mukaisesti puoluehallituksen varsinaiseksi jäseneksi kaksivuotiskaudelle. Valinta tarjoaa meille mielenkiintoisen vaikuttamiskanavan ja näköalapaikan.

Kokouksessa käsiteltiin myös 212 aloitetta, joita olivat tehneet puolueen paikallisyhdistykset, piirijärjestöt ja jäsenliitot. Iso osa aloitteista meni puoluehallituksen tekemän päätösesityksen mukaisesti, mutta melkoisesta määrästä aloitteita äänestettiin.

Omalta osaltamme voimme olla tyytyväisiä, että esimerkiksi Varsinais-Suomen Kokoomuksen aloite siitä, että sopimuspalokuntien toimintaedellytyksiä on parannettava kannustavilla verokäytännöillä, hyväksyttiin puoluehallituksen esityksen mukaisesti yksimielisesti. Nykyisin sopimuspalokunnat maksavat hälytysajoneuvoja lukuun ottamatta arvonlisäveroa lämmityksestä, sähköstä, laitteista ja tarvikkeista. Lisäksi ne maksavat kiinteistöveroa omistamistaan paloasemista. Meidän kaikkien kannalta on tärkeää edistää sopimuspalokuntien toimintaedellytyksiä kehittämällä verokäytäntöjä nykyistä kannustavammiksi.

Nyt kannattaa jokaisen tehdä periaatepäätös, että lähtee kesäkuun alussa 2026 puoluekokoukseen Kotkaan.

Kuntavaalit tulossa

Seuraavat kuntavaalit toimitetaan sunnuntaina 13.4.2025. Niiden ehdokasasettelun valmistelu on nyt aluillaan. Ensimmäiset ehdokkaat nimetään syyskuussa. Mikäli olet kiinnostunut laittamaan itsesi likoon ja vaikuttamaan paikallistasolla tärkeisiin asioihin, niin ota ihmeessä yhteyttä. Jos et itse ole lähdössä ehdokkaaksi, niin katsele tuttavapiiriäsi sillä silmällä asuivat he sitten Turussa tai muualla. Ajatteleville, aktiivisille ja aloitekykyisille ehdokkaille on kysyntää.

Jo kampanjointi hyvässä porukassa on mukavaa ja antoisaa, puhumattakaan valituksi tulleiden mahdollisuudesta hyvin konkreettisesti vaikuttaa kotikunnan päätöksentekoon valtuustossa, lautakunnissa ja muissa kunnalliselimissä.

Ehdokashankinnan ohella valmistellaan parhaillaan aktiivisesti kampanjointia. Vaikka et itse olisi ehdolla, niin kampanjatiimeihin kannattaa lähteä mukaan. Vaalimenestys ratkaistaan käytännön jalkatyöllä, missä jokaisen panosta tarvitaan. Kampanjoista löytyy varmasti jokaiselle passeli rooli.

Syksystä tulee aktiivinen

Kansallisseuran järjestö- ja tapahtumatoimikunta on yhdistyksen hallituksen tukena aktiivisesti valmistellut tulevan syksyn ja alkuvuoden 2025 ohjelmaa. Kerron tästä lisää, kun aiheet, päivämäärät ja paikat vahvistuvat.

Joka kuukauden viimeisenä maanantaina alkaen klo 17 ravintola Koulussa järjestämämme Kansallisbisset ovat pyörineet koko kesän ja jatkuvat edelleen. Sinne ovat kaikki tervetulleita, siis myös muut kuin Kansallisseuran jäsenet.

Esitelmiä Bisseillä ei pidetä, mutta paikalla on aina mielenkiintoinen alustaja virittämässä keskustelua. Huomenna maanantaina 26.8. keskustelua vaalikampanjoinnista alustaa jäsenemme Jukka Eerikäinen. Hän on ollut mukana useissa kampanjoissa. Nyt viimeksi hän oli keskeisessä roolissa Varsinais-Suomessa Pekka Toverin eurovaalikampanjassa.

Syyskuussa maanantaina 30. päivä saamme keskustelun virittäjäksi finanssioikeuden professori Jaakko Ossan, aiheenaan meitä kaikkia koskevat verotuskysymykset ja niiden ajankohtaiset muutokset.

Lähtökohtaisesti Kansallisbisset kestävät tunnin. Sinne voi omien aikataulujen mukaan tulla myös myöhässä tai lähteä pois aikaisemmin, jos omat aikataulut sitä edellyttävät. Usein keskustelu jatkuu paikallaolijoiden kesken reilusti tuntia pidempään. Kannattaa lähteä mukaan!

Uusia yhteystietoja

Turun Kansallisseuran internet-sivut ovat uudistuneet perusteellisesti ja siirtyneet uuteen osoitteeseen. Saimme varattua osoitteen kansallisseura.fi. Käykääpä kurkkaamassa. Uuden kotisivuosoitteen myötä saimme varattua seuran sihteerille ja puheenjohtajalle pysyvät sähköpostiosoitteet:

Niitä kannattaa jatkossa käyttää yhteydenpitoon.

Oikein hyvää loppusuvea kaikille!

Veli-Pekka Nurmi
Puheenjohtaja